KÖŞELER

Mobil eSpor Yükselişini Sürdürüyor

eSpor, son yılların değeri en hızlı artan ve genişleyen sektörü. Dota ve Leauge of Legends gibi oyunlarla karşımıza çıkan eSpor oyun türü en sonunda mobil platformlara da taşınarak evrimsel sürecinde ki bir sonra ki adıma hızlıca geçiş yaptı. Gittikçe yükselen bir trende sahip olan Mobil eSpor rakiplerine göre dezavantajlara sahip gibi gözükse bile aslında pek çok avantaja sahip

VainGlory

VainGlory

Mobil cihazlar, çok sayıda oyuncuya ulaşmak ve turnuva düzenlemek için alternatif platformlara göre çok daha geniş kitleleri bir araya getirecek büyük bir küresel dağılıma sahipler. Açıkça söylemek gerekirse bir mobil oyun geliştiricisi ve oyuncusu olarak daha önce ESL Türkiye katkıları ile düzenlenen bir DOTA 2 organizasyonu olan Redbull Son Şampiyon’da da ve yazımın hemen girişinde ifade ettiğim gibi mobil, eSpor için bir sonraki evrimsel adımdır.

Mobil eSpor oyuncuları için ekran küçük ama işlevi büyük bir silah

Dokunmatik mobil cihazlar, oyun bilgisayarları ve konsollara kıyasla genel pazarda yer edinme açısından oldukça önemli bir yere sahip.

Çünkü mobil cihazlar, bilgisayarlar gibi güçlü donanım ve aksesuarlara ihtiyaç duymuyor. Sabit bir yere bağlanmak zorunda kalmıyorsunuz. hareket halindeyken bile oyuna dahil olmanız mümkün oluyor. Oyuncunun profesyonelce mobil eSpor oyunlarında mücadele etmesi ve büyük para ödülleri kazanabilmesi için ihtiyacı olan şeyler sadece iyi bir internet bağlantısı ve akıllı mobil cihaz.

Ayrıca mobil platform, rekabetçi arenalarda yer almak isteyen oyunculara her yerden erişim imkanı da sunuyor. Sayısal anlamda da mobil cihaz ve oyuncu sayısı diğer platformlardan yüksek. eSpor yarışmalarının odağında League of Legends gibi bilgisayar oyunları olmasına rağmen, mobil cihazlarda oynanabilen yeni oyunlar hem oyuncular hem de seyirciler için alışkanlıkları değiştiriyor. Mobil oyuncuların artması ile dokunmatik ekranda oyun deneyimi olan kişi sayısı artacak ve doğal olarak eSpor mouse + klavye olmadan yapılmaz algısı da kırılacaktır.

NPD Group tarafından hazırlanan bir rapora göre, yaşça küçük çocuklar oyunları diğer cihazlara kıyasla en çok telefonlarında oynuyorlar.  Bir önceki nesil oyuncular için mouse ve klavye nasıl neredeyse vücudun bir parçası gibiyse yeni nesil içinde sezgisel dokunmatik ekranlar aynı. Çocukluktan itibaren telefon ve tablet kullanımı ile dokunmatik kontrollere alışan oyuncular için en zor kombinasyonları dahi ekran üzerinden gerçekleştirmek mümkün.  Oyun stüdyoları, bu durumu dikkate alarak çekirdek ve genel oyunculara hitap eden mobil oyunlar yaratıyor.

Kristian Segerstrale (Super Evil Megacorp – Operasyon Müdürü ve Yekili Direktör)   “Birileri dokunmatik ekran nesli için bu çok oyunculu oyunları üretecek,” diyerek aslında durumu özetliyor.

Bir mobil eSpor klasiği Critical Ops

Finlandiya merkezli oyun stüdyosu Critical Force tarafından yayınlanan FPS oyunu Critical Ops  böyle bir oyun. Mobil eSporlar pazarında devrim yaratmaya hazırlanan oyuna  Güney Kore’den NHN Entertainment, dört milyon euro kaynak ayırdı.

Ücretsiz olarak oynanabilir olan Critical Ops, iOS ve Android platformlarında yayınlandı ve şimdiden on milyonun üzerinde indirilmeye sahip.

Şu anda bile Kuzey Amerika’dan ve Avrupa’dan profesyonel oyuncular  ESL Mobcrush Cup gibi turnuvalara dahil olarak para ödülleri kazanmak için Critical Ops’ta mücadele ediyor.

Vainglory eSporun mobilde ki en önemli temsilcisi

Sanıyorum, Critical Ops ’den biraz fazla bahsettim ama ortada Vainglory gibi bir gerçek de var. Henüz Türkiye’de çok duyulmamış olsa da Vainglory’nin de orijinal eSpor organizasyonları var. Hatta LoL ve Dota’dan bildiğimiz G2 ve Team Secret gibi takımlar da bu arenada ciddi mücadele içerisindeler. Vainglory Android sürümüne buradan IOS sürümüne ise buradan ulaşabilirsiniz. SK Gaming gibi önemli bir eSpor takımının Avrupa’da mücadele eden Vainglory ekibi R3D Gaming‘i bünyesine katarak mobil elektronik sporlara giriş yaptığını duyurması mobil eSpor’un büyümeye başladığının en önemli göstergesi. Ancak SK Gaming’in mobil atağı bununla da bitmedi. R3D‘nin yanı sıra farklı bölgelerde mücadele eden Odyssey, Chimaera, ve Prometheus ekipleri de bundan sonra SK Gaming adı altında mücadele edecek.

Bir VainGlory turnuvasından kare

Bir VainGlory Turnuvası

Gankstars topluluğunun bir parçası olan Sirius takımının üyeleri, ilk Vainglory dünya şampiyonasına iki takımla birden katıldılar ve dünya üçüncüsü oldular. Gankstars’ın kurucu ortağı ve müdürü Alex ‘PwntByUkrainian’ Novosad, dokunmatik ekranda oyun oynamanın “çok doğal bir his” olduğunu söylüyor.

Vainglory ‘in ilk dünya şampiyonu ise Güney Kore’den çıktı. Phoenix Armada takımı tüm rakiplerini geride bırakarak kupayı kaldırdı. Vainglory’nin turnuva sırasında Güney Kore’de 225’inci sırada yer alıyor olmasına rağmen bu başarının gelmesi önemli.

Mobil eSpor takımı Phoenix Armada İlk Vainglory Dünya Şampiyonu

Mobil eSpor takımı Phoenix Armada İlk Vainglory Dünya Şampiyonu

Başarıları, tüm farklı eSpor türlerinin artan popülaritesini yansıtmakla kalmıyor, aynı zamanda iOS ve Android gibi her yerde var olan platformların eSpor için neler vaat ettiğini de gösteriyor.

Supercell, Clash Royale ile eSpora dahil oldu

Supercell’in kısa süre önce çıkardığı Clash Royale oyunu, “telefonu olan herkese” eSpor sunmayı amaçlayan bir başla çok popüler oyun. Mobil arenanın en bilindik oyunlarından Clash of Clans‘ın tasarımcılarının çıkardığı strateji oyunu Clash Royale, kart toplama oyunu ile kale savunma stratejilerini bir araya getiriyor. Oyun, çıkış yapmasından kısa süre sonra  şirkete yaklaşık 110 milyon dolar kazandırdı. Tarafsız bir gözle bakarsak Clash Royale, LoL ya da Dota 2 gibi eSpor ile özleşmiş bir MOBA oyunu olmaktan oldukça uzak. Dolayısıyla milyonlarca oyuncudan, şirkete kazandırdığı milyonlarca dolardan ve büyük ödül havuzlu turnuvalardan epey uzak olması gerekiyor. Ama öyle değil. Bakın Twitch Programlama Direktörü Marcus Graham. ne diyor Clash Royale için “Gerçek anlamda popüler ve rekabetçi bir oyunun ihtiyacı olan tüm özelliklere sahip,”

Benzer bir durum Netmarble Games tarafından çıkartılan Star Wars: Force Arena içinde geçerli. MOBA, Kule Savunma ve Kart Oyunu türlerini bir araya getiren Force Arena ‘da son dönemin yükselen oyunlarından. Aslında tam anlamıyla eSpor olmasa da Netmarble, belli özellikleri kapatarak tüm oyuncuların eşit koşullarda savaştığı turnuvalar düzenlemek niyetinde. (Wolfteam ‘de yaptıkları gibi) Star Wars: Force Arena ne yapıp edip egomuzu okşamayı başaran bir oyun. Kazandıkça mutlu oluyorsunuz, daha güçlü hale geliyorsunuz ve seviye atladıkça rakiplerinizde güçlenmeye başlıyor. Bir noktadan sonra kartlarınız size yetmemeye başlıyor. Bu nokta da Netmarble Games “Tam da sana uygun kart paketlerimiz var, almak ister misin?” diyor. Siz de mutlaka bir paket açıyorsunuz. Tabii diğer oyuncular da açıyor o paketlerden. Hem de onbinlercesi.

Newzoo’nun açıkladığı raporlara göre, Çin’de en çok oynanan Android oyunların yüzde 24’ü mobil e-spor potasına giriyor.

Aslında örnekler ne kadar çoğalırsa çoğalsın, anlatmak istediğim şey değişmeyecek. eSpor ‘un geleceğinin mobilde olduğudur.  Bu şekilde düşünen tek kişi olmadığımı biliyorum, yazıyı popüler canlı yayın yapma platformu Twitch’in yazılım müdürü Marcus Graham’ın meşhur sözü ile bağlayalım.

“Mobil için eninde sonunda bizim de kendi League of Legends’ımız olacak. Dünyanın dört bir yanından farklı diller konuşan insanları, kendisinde birleştirecek.”

Umut Kurt Hakkında

Oyun sektörüne uzun yıllar önce dünyanın ilk "Çiftlik Simulasyonu" oyunu olan Umut Tarlaları'nın yapımcı firması Flash Bilgisayar ile girmiştir. Çeşitli sektörlerde bilişim yöneticiliği yaptıktan sonra Nitrid Games ile oyun sektörüne dönüş yapmıştır. Bu süreçte Pivot Games, Last Room, SoftAnya ekipleri başta olmak üzere çeşitli ekiplerle Android ve IOS platformları için mobil oyunlar ve uygulamalar geliştirmiştir. Türkiye’de oyun endüstrisinin önemli seslerinden olan OYUNDER Yönetim Kurulu Üyesidir.

Bir Cevap Yazın