Akademi, OYUNDER'DEN, YEREL ETKİNLİKLER

Game Tester olmak için atılması gereken 8 adım

 

Hayatımızı idame ettirmek için oyun oynamak bir hayal, peki gerçekçi bir hayal mi?

Bir game tester gözünden, cevap kısaca hayır olacaktır. Bu size oyunları test ederek hayatınızı idame ettiremezsiniz demek değik. Ancak oyunu oynamakla test etmek arasındaki farklı anlamak fazlasıyla önemli.

Anladığınız üzere, oyunu oynamak ve test etmek iki farklı şey.

Oyun oynamaya aşikar olduğunuz konusunda bir şüphe yok. Sonuçta bu, büyük bir tutku, bu yüzden sizinle oyunları test etmek için ne gerekir onu konuşacağız. Kemerlerinizi bağlayın, sallantılı bir yolculuk olacak!

Oyunları test etmek

“KK Tester” ilgili pozisyonun resmi adı, “KK” Kalite Kontrol demek, ismin anlamı bize oyunu test etmek ile oyunu oynamanın arasındaki farkı anlamamızı sağlıyor ve böylelikle yolculuğumuza dair beklentilerimizi gözden geçirme imkanı veriyor.

 

Kısacası, bug bulacaksınız.

 

Game tester olarak sizin işiniz oyunu bozmak. Çalışmayan her bir kodu söküp almanız lazım, bunun içinde oyunu oynarken ve test ederken biraz uçarı olmalısınız.

Skyrim gibi kocaman bir oyunu ele alalım, oyuncunun etkileşime geçebileceği milyonlarca şey var. Oyuncular eşyalarla, karakterle ve doğayla neredeyse sınırsız bir biçimde etkileşime geçebiliyor.

Game testerların görevi böylelikle bu kombinasyonları kullanarak her şeyin yolunda gittiğinden emin olmak. Bundan da öte, testerlar sıradaşı düşünmek zorunda. Oyun dünyasıyla geliştiricilerin hiç bir şekilde tahmin edemeyeceği veya öngöremeyeceği şekilde etkileşime girmelisiniz.

Oyunlardaki bazı bug ve glitchleri hatırlayın. Öncelikle, tabiki her zaman sanki geliştiricilerin daha oyunun çeyreğinde oyunu bırakmışlarcasına olan çöp oyunlar olacaktır. Bizim konumuz onlar değil, onun yerine daha iyi yapılmış oyunlardaki bug ve glitchleri düşünün.  Halo’nun ilk oyununda bir bölümde rastgele bomba atarak pelikan(geminin adı)’da oturmaya devam edebildiğiniz bir glitch vardı ve bölümü tamamlayabilmek için pelikandan inmeniz gerekiyordu. Geliştiriciler sanırım insanların uçaktan inmeden önce bombacı mülayim gibi ortalığa bomba atacaklarını tahmin edemedi.

Bunların haricinde bir sürü eşya ve bölüm glitchini her türlü oyunda görmek mümkün. Bunlar oyuncuların geliştiricinin tahmin edemeyeceği şekilde etkileşime girmesinden kaynaklı sorunlardır. KK testerlarının yegane görevi bulabildikleri kadar bug bulmaktır.

 

İş,İş,İş

Her bir bugı söküp almak için, testerlar neredeyse her kombinasyonu yapmalıdır. Bir dövüş oyununda, bu demektir ki her bir karakter diğer karakterler ile her bölümde karşılaşmalıdır. Örneğin bir dövüş oyununda 12 karakter varsa ve her biri diğeriyle dövüşmek zorundaysa bu 144 maç demektir. Ancak bir oyunda birden fazla bölüm olduğundan, bu 144 dövüşün her bir bölümde yapılması gerekiyor ki eğer beş tane bölüm varsa bu 720 maç eder.

Gördüğünüz üzere elimizdeki sahte rakamlarla bile dövüş oyunu gibi “sınırlı” olan bir oyun bile günlerce test işi demek. Belki bir dövüş oyununu binlerce defa oynamak güzel bir fikir, belki de aklınıza en sevdiğiniz oyun geliyordur. Hangisi, Marvel vs Capcom? Dead or Alive? Mortal Kombat?

Peki iradenizi Kung Fu Panda gibi bir oyunu yüzlerce saat test etmek için toparlayabilir misiniz? İşin aslı, gerçekten istediğiniz bir oyunda çalışma şansınız çok nadir genelde tüm şansınızı tüketip güzel bir oyun deneyebilirsiniz ama bunun haricinde yüzüne bakmaya tenezzül bile etmeyeceğiniz oyunlarla karşılaşacaksınız.

Bir de bunun iş yükü tarafı var. Piyasada bir testerın halledemeyeceği büyüklükte bir sürü oyun var, hal böyle olunca oyunun tamamındansa oyununun belli bir bölümünü size verirler ve size sunulan %10 luk kısımın %100 çalışmasını beklerler. KK testerlığı bir bakıma film izlerken film sahnelerini düzenlemekle hemen hemen aynı şey. Ancak unutmayın ki aynı bölgeyi aylar boyunca test edebilirsiniz! İşin yorucu kısımlarından biri ise bir bugı raporlamak için öncelikle o bugı tekrar yapabilmelisiniz. Eğer oyunu çok kötü yönde etkileyen bir bugı tekrar yapamazsanız onu raporlayamazsınız, bu yüzden bugları bulurken kendinize detaylı bir yol haritası çıkarmalısınız ki geliştiriciler böylelikle o bugları tekrar yapıp, umarız ki düzeltebilirler.

Yetenekli olmak

Bunca şeyi size KK testerlıktan zevk alamayacağınızı söylemek için yazmadık! Sadece size işin gerçekçi yönünü sunmaya çalışıyoruz. Overwatch Betasındaki gibi cicili bicili kağıtlarla bezenmiş ve bir sürü kutu açılan bir yer değiş burası. Bir ofisteniz, oyunun belirli bir parçasını saatlerdir oynayıp onu bozmaya çalışıyorsunuz. Hadi biraz yeteneklerden bahsedelim.

Detay odaklı olmak KK testerlığı için olmazsa olmaz bir şeydir. En küçük şeyleri bile bulabilmeniz size bu işte başarıyı getirecektir. Esnek bir beyin de olmazsa olmazlar arasındadır. İş oyunu bozmaya gelince biraz daha yaratıcı düşünmeniz lazım. Ayrıca ciddi anlamda odaklanma yeteneğiniz olmalı, ki burada bahsettiğim kartal gibi odaklanmak. Teslim tarihi yaklaştıkça işe ayırdığınız vakit artacağından her bir dakikasını üretken olarak geçirmeniz gerekiyor. Tembel veya rahat bir oyunculuk bugları ararken yardımcı olan şeyler değil.

İletişimin bu işte hayati bir önem taşıdığını unutmayın, bir bugı tekrar oluşturabilmek için geliştiriciler ile irtibat halinde olmalısınız. Bug raporunu yolladığınız an iletişiminizi, geliştiricilerin KK takımına bugı düzelttiklerini söyleyene kadar bitirmiş olmanız gerek. Onların (ve sizin) zamanınızı raporda sorular sorarak harcamayın. İletişim hayati.

Ayrıca işinizde başka insanlarla konuşmaktan çekinmeyin, belki sorun sadece programlama takımını ilgilendirmeyen bir şeydir. Bu yüzden oyuna dahil olmuş her departmanla iletişim halinde olmalısınız. Bu metodlarınızı gözden geçirmeniz gerekebilir, örneğin tasarımcıya karşı daha hassasken programlamacıya karşı biraz daha dobra olabilirsiniz.

 

Game Testerlığın Karanlık Yüzü (Amerika)

Game testerlık çok kazandırmıyor. En başta, saatte 10 dolar kazanabileceksiniz. Deneyim kazandıkça bu saatte 14 dolara kadar çıkabilir ki bu rakamı yine stüdyo ile güzel bir ilişki kurarak arttırabilirsiniz. Aklınızdan çıkarmamanız gereken nokta şu ki game testerlık sözleşmeye dayalı bir iş. Yani oyunu geliştiren bir şirketin elemanı değil, geçici süreliğine kiralanmış birisiniz. sözleşmeli biri olarak şirkette çalışan bir elemanın aksine haklarınız kısıtlı. Eyalet yasaları aksini söylemediği sürece sigorta konusunda yalnızsınız. Ayrıca sözleşmeli olmak demek çok az bir iş güvenliğiniz var demek. Game tester olarak “iyi bir iş” çıkarmak demek takım arkadaşlarınızdan daha fazla bug bulmanız demek.İşten kaytarmak, beklenileni verememek, veya size yüklenen iş yükü hakkında söylenmek şirketin sözleşmenizi yenilememesine bu da işsiz kalmanıza sebep olacaktır.

Game testerların ofisin düzenlediği partilere davet edilmediği bunun yerine son dakikada haber verilip alelacele başka bir binada “arka kapıdan girin” denilerek parti düzenlendiğine dair hikayeler var.

 

İş Yükü

Teslim tarihi yaklaştıkça, fazla vakit ayırmanız gerekebilir. Hatta bu haftada 40 saatten fazlaya bile çıkabilir. Business Insinder’ın Reddit’te anonim bir KK ile yaptığı röportaja göre teslim tarihi yaklaştıkça yaptığı iş haftada 80 saate kadar çıkabiliyormuş. Eninde sonunda bu hazırlıklı olmanız gereken bir durum, yaptığınız fazla mesaiyi telafi etmeniz gerek. Ancak bazı duyumlara göre bazı testerlar gece geç saatlere kadar online olduğu halde herhangi bir şekilde mesai ücreti almamışlar.

 

İş Bulmak (Amerika)

Korku hikayeleri bir yana, game testerlık güzel bir endüstri ve basamak atlama olabilir. Evinize ekmek getiren güzel bir başlangıç işi. Saati 10 dolara bu işi sonsuza kadar yapmak istemeyeceksiniz ancak oyun geliştirme zincirinde daha yüksek maaşlı ve kazanımlı iş imkanları bulacaksınız. Oyun diplomanızı (game degree?) almak KK çukurundan çıkmanızı sağlayacaktır. İnatçı bir ruh ve iyi iş etiği eninde sonunda potansiyel iş verenlerin sizi fark etmesini sağlayacaktır.

Takım liderlerine tekrarlanan, can sıkıcı görevlerin üstesinden gelebildiğinizi , nelere kadir olduğunuzu göstermeniz gerek. Diplomanızı aldıktan sonra, yüksek maaşlı ve daha kazançlı bir oyun geliştirme pozisyonuna geçebilirsiniz. Bundan sonra sözleşmeli değil, hakları olan bir çalışan olacaksınız. Peki buradan nasıl kaçacaksınız? Başvurunuzu her türlü geliştiriciye yollayın. Camiadan bazılarına göre bir işe girmenin en iyi yolu insanları tanımaktan geçer. Bunun çok yakın bir ilişki olmasına gerek yok, merhaba merhaba bile olsa birazcık göz aşinalığı ve iyi bir izlenim ile kariyerinize başlayacak işe sahip olabilirsiniz.

Bunun dışında oyunların yapıldığı yere taşınmanız da mantıklı bir tercih olacaktır. Neyse ki Amerika dünya üzerindeki oyun geliştircisi ve yayıncısı firmaların yarısına ev sahipliği yapıyor. Eyalet bazında California sizin en iyi şansınız. Bunun dışında San Francisco ve Los Angeles ülkedeki rezil stüdyoların neredeyse yarısına sahip. Austin, Texas ve Chicago, Illinois ise kaliteli oyun yapımcıları açısından şehir bazında iyi bir miktara sahip. Doğu şeridinde ise en iyi şansınız New York.

 

Diğer Kaynaklar

İş aramanız konusunda internette bir sürü kaynak mevcut. Indeed.com sizi doğru yöne yönlendirebilir. Game Industry Career Guide’ın da arama motoru mevcut. Online.com gibi iş imkanı sunan sitelerden imtina edin. Bu tarz servislerin sunduğu tatlı çalışma saatleri ve işlere kolay erişim bir kazıktan ibaret olabilir. Özellikle size para ödeyecekleri yerde işe girmeniz için sizden para isteyen yerlerden uzak durun. Bazı durumlarda bu size kazanç sağlayabilir ancak diğer şirketler “hayallerinizdeki işi” kullanarak paranızın peşinde olabilir. Zeki birisiniz, aklınızı kullanın!

 

Düşünecek Çok Şey Var

Bu noktada hayallerinizdeki iş olan hayatınız boyunca oyun oynama düşüncesi konusunda şüpheye düşmüş olabilirsiniz. Eğer heyecanınızı mahvettiysek özür dileriz. Bakın, oyunları test etmek çok fazla iş demek ve çok çalışmayı da gerektiren bir şey. Uzun saatler, gece geç saatler, tonlarca baskı demek. Ancak eğer ne ile karşı karşıya kaldığınızı biliyorsanız kendinizi buna daha iyi hazırlayabilirsiniz.

Oyun geliştirme dünyasında oyunları test etmek gayet makul bir başlangıç. Teslim tarihlerinin korkunç karanlığı altında geliştiricilerin baskılarının tadına bakmanız için bulunmaz bir fırsat. Ayrıca böylelikle yaptığınız işler hakkında göğsünüzü kabartabilir ve çalışma etiğinizi gösterebilirsiniz.

Kalite kontrol testerlığını ilgili alanda bir diploma sahibi olmadan da yapabilirsiniz, ancak bu alanlarda en iyi hizmeti veren oyun tasarım eğitimi almış olanlardır. Eğitim görmek kesinlike sizi tester pozisyonundan kurtarıp bir şirkette eleman olarak oyun gelişim sürecinin farklı yerlerinde yer almanıza götürecektir.

Her yere başvurun. 100 kilometre çapındaki her geliştiriciyi araştırın ve onlara ulaşın. Girdiğiniz pozisyon “yaşamak için oyun oynuyorum” kadar eğlenceli ve tahrik edici olmasa da yinede kazançlı ve size sağlam maddiyat getiren bir iş olacaktır. Bu makalenin gözlerinizi açmasına izin verin ancak tam olarak ne yapacağınızı veya hayallerinizden vazgeçirtmesine izin vermeyin. Eğer game testerlık sizin için uygun değilse, demek ki uygun değildir. Oyun tasarımı alanında bir sürü farklı iş mevcut.

 

Yazının aslı

Aslından çeviren: Atilla Kabakcıoğlu

Atilla Kabakcıoğlu Hakkında

22 yıldır Dünya serverında olup, 5 yaşından beri aktif olarak oyun oynayan biri.

Bir Cevap Yazın