DİĞER HABERLER

esporda Cinsiyet Ayrımcılığına Meydan Okuyan Kadınlar

Elektronik Spor veya espor olarak da bilinen rekabetçi oyun dünyası hepimizin bildiği üzere inanılmaz bir hızda büyüyor ve bir kar topu etkisi gibi büyüdükçe her şeyi içine katıyor. Geleneksel sporun aksine, e-sporda fiziksel avantajlar bulunmamakla birlikte, en popüler oyunlar hala ezici bir şekilde erkekler tarafından oynanıyor.

Pew Centre tarafından yapılan son araştırmalarda ise, erkeklerin ve kadınların video oyunu oynadıklarını dile getirmeleri oranı neredeyse eşit yüzdelerde, ancak erkeklerin kendilerini”oyuncu” (Gamer) olarak görmeye ve bunu dile getirmeye iki kat daha meyilli olduğu görülmüştür.

Dünya üzerinde çok az kadın, profesyonel oyun dünyasına adımını atıyor ve hepimizin bildiği üzere sıklıkla taciz ve ciddi bir toplumsal cinsiyet ayrımcılığına maruz kalıyorlar. Steph Harvey, dünyanın en başarılı kadın oyuncularından birisi olarak E-spor dünyasındaki kadın sayısının % 5’e kadar düştüğünü ve bunun en başlıca nedeninin oyunculara iliştirilmiş basmakalıplardan dolayı olduğunu söylüyor.

Team Secret

Team Secret

Gamergate tartışmaları

Çevrimiçi oyunların kötüye kullanımı, oyun dünyasında yıllardır yaygın olarak karşımıza çıkan en büyük problemlerden biridir. Özellikle, 2014 ve 2015’te, Gamergate tartışmalarında, çatışmanın iki tarafındaki insanlar genel olarak tacizden şikayetçiydiler.

Gamergate tartışmaları, Twitter’da #GamerGate etiketi kullanılarak yapılan bir taciz kampanyasından kaynaklı olarak, video oyun kültüründe cinsiyet ayrımı ve ilerleme eğilimiyle ilgili konuları ilgilendiriyordu.

Steph Harvey, bugüne kadar oyun dünyası için yaptığı çalışmalar hakkında umutsuz hissetmeye başlasa da, içinde oluşan bu umutsuzluğu kırmak için kendine sık sık şunu söylemeye başlamış, “Topluluğum benden nefret ediyorsa ben bu işi neden yapıyorum? Çünkü ben bir feministim, çünkü kadınlarında oyun oynayabileceği bir yere sahip olabileceklerine inanıyorum.”

Julia Kiran, Ekim ayında dünyanın en iyi kadın takımı haline gelen Team Secret’ın lideri. Julia Kiran bu tüm bu taciz ve ayrımcılığın ortak bir tutum olduğunu düşünüyor: “Kadın takımlarının gerçek bir sahne olmadığı düşünülmektedir. Erkek oyuncular bizi saymamakla birlikte, bizleri bir yan oyun olarak görüyorlar.”

Bir süre önce konu üzerinde oluşturulan çözümlerden biri ise, sadece kadınların mücadele edebileceği, kadınlara yönelik turnuvaların oluşturulması olmuştu.

Stephanie Harvey

Stephanie Harvey

Steph için espor alanındaki çözüm yollarından biri buydu: “Ben … bunun yardımcı olduğunu kanıtladım. Çünkü kadınların birbirleri arasında rekabet ettiğine tanık oldum ve bu dünya kupasını kazanmak istediğimi düşündüm.”

Ancak kadın turnuvaları da tartışmasız değildiler. Julia da dahil olmak üzere birçok oyuncu, sadece kadınlara özel olan bu etkinliklerin cinsiyet ayrımcılığını güçlendirdiğini düşünüyordu.

Julia ise konu hakkında ki düşüncesini şu sözle dile getirmişti: “Erkeklerin ve kadınların birlikte çalıştıkları bir şeyi görmek çok güzel olurdu,”

eSpor Ödül Havuzu Dağılımı

espor Ödül Havuzu Dağılımı

espor ödül dağılımı

Kadınlara özel turnuvalarda ödül olarak verilen para, erkek oyuncuların ödül olarak kazandığı paranın bir hayli altında kalıyor. Paris espor Dünyası Kongresi, yapılan bir turnuvanda 75.000 dolarlık ödül havuzunun, sadece 15.000 dolarını kadınlara ayırmıştı.

espor dünyasındaki en iyi erkek oyuncunun kazandığı para 2.500.000 Doların üstünde. En iyi kadın oyuncunun kazancı 200.000 Doların altında. Sonuç olarak, kadın takımları daha az para biriktirebiliyor, daha az sponsora ve daha az kapsama alanına ulaşabiliyor.

Tüm bu ayrımcılığı geride bırakmak amacıyla, Amazon’un sahibi olduğu canlı yayın sitesi olan Twitch, sitede tacizi ve ayrımcılığı aşmak amaçlı birçok farklı proje geliştiriyor.

Buna destek olmaya çalışan Steph ise, Misscliks adlı oyun dünyasında bulunan kadın rol modellerini teşvik eden bir organizasyon ve yayın kanalı kurdu.  Steph, kadın oyuncuların profesyonelliğe yöneliminin nadir olduğunu, erkeklerin egemen olduğu oyunların fazlalılığını gören oyun sektörünün gelişim tarihine inandığını ve bu nedenle fiziksel olmayan esporlara rağmen mekansal farkındalık ve reflekslere dayalı odakların güçlendirilerek, erkeklerden daha güçlü becerilere sahip olunabileceğini düşünüyor.

Kaynak : Sihirdar Vadisi

Yazar : Ahmet Kökyar

Umut Kurt Hakkında

Oyun sektörüne uzun yıllar önce dünyanın ilk "Çiftlik Simulasyonu" oyunu olan Umut Tarlaları'nın yapımcı firması Flash Bilgisayar ile girmiştir. Çeşitli sektörlerde bilişim yöneticiliği yaptıktan sonra Nitrid Games ile oyun sektörüne dönüş yapmıştır. Bu süreçte Pivot Games, Last Room, SoftAnya ekipleri başta olmak üzere çeşitli ekiplerle Android ve IOS platformları için mobil oyunlar ve uygulamalar geliştirmiştir. Türkiye’de oyun endüstrisinin önemli seslerinden olan OYUNDER Yönetim Kurulu Üyesidir.

Bir Cevap Yazın