Akademi

Bağımsız Oyun Geliştiricilerinin Kaçınması Gereken Beş Hata

ÖNSÖZ

Oyunder olarak sektörümüzün gelişmesi adına 2012 yılından bu yana gerek kamu kurumlarının bilgilendirilmesi, sektörde işbirliği ve iletişimin arttırılmasına yönelik yürüttüğümüz çalışmalar, gerekse düzenlediğimiz 50’nin üzerinde etkinlikle sektörümüzün bilgi ve deneyim seviyesini arttırmaya yönelik çalışmaları aralıksız sürdürdük. OYUNDER sizlerden gördüğü saygı ve ilgiyle bu günkü konumuna kurulduğu günden bu güne henüz sadece 4 yıl geçmişken gelebildi. Bu gün Oyunder üyelerinin ürettiği ve yayınladığı Oyunların Türkiye’de pazar payı %50 nin üzerinde. Şirketlerimiz sektörün geliştirilmesi için karşılıksız olarak yürütülen bu çabalara güçleri, profesyonellikleri, güler yüzlü çalışanları ile destek vermeye aralıksız devam ettiler. Her bir üyemiz ile gurur duyuyoruz. Women in Games insiyatifi, Üniversitelerimiz, kuluçka merkezlerimiz bizimle hep son derece iyi bir iletişim içerisinde oldu etkinliklerimize ev sahipliği yapmaya devam ettiler ve ediyorlar.

Haftalık OYUN Sektörü bülteni yaklaşık iki yıldan daha uzun süredir Türkiye’de ve Dünyada Oyun sektöründe var olan gelişmeleri sektör hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak isteyenlerle paylaşmaya devam etti. Editör ekibimize bu soluksuz ve anlamlı çabaları nedeniyle bir kez daha teşekkür etmek istiyorum. OYUNDER ailesi gönüllülerimizin ve üyelerimizin katkısı, desteği, çabaları ile geçen gün büyümekte.

Okuyucularımızla daha güzeliz. Sektöre katkı sağlamak isteyen OYUN Sektöründe bir kariyer hedefleyen yeni arkadaşlarımızla şimdi daha güçlüyüz. Onları pek yakında sizlerde çok iyi tanıyacaksınız. Sektöre ait değerli içerikleri Türkçemize ve okuyucularımıza kazandırma amacıyla başladığımız yeni bir süreci sizlere bu önsöz ile duyurmak istiyoruz. Oyun sektöründe iş, sanat, pazarlama, veri yönetimi gibi konularda Dünya’da üretilen yeni içeriklerin, güncel tartışmaların çeviri olarak sizlere ulaşmasını sağlayacağız.

Dil konusunda henüz istediği noktada olmayan, yabancı kaynaklara ulaşmak ve anlamakta bu nedenle sıkıntı çeken ancak OYUN sektörünün dinamizmine inanan ve bu alanda kariyer hedefleyen bir çok gencimizin bu çevirilerden ister geliştiricilik, ister tasarım, sanat, pazarlama, girişimcilik hangi tarafında çalışma hedefi olursa olsun çok fazla istifade edeceğine inancım sonsuz.

Hepinize sonsuz teşekkürler.

OYUNDER YÖNETİM KURULU adına

Tansu Kendirli

 

 

Yakın geçmişte, bağımsız oyunların popülerliğinde muazzam bir artışa tanık olduk. Açık konuşmak gerekirse, oyun dünyası o kadar eşi benzeri görülmemiş bir biçimde büyüdü ki AAA oyunlar artık tüm başarıyı ellerinde tutamıyorlar. Sadece bağımsız oyun firmalarının son yıllardaki başarı hikayelerine bakmak bile onların oyun dünyasında kendi ayaklarının üzerinde durabildiklerinin farkına varmamızı sağlıyor. Bağımsız geliştiriciler, son yıllarında bazı popüler ve yenilikçi oyunlara imza attı.

 

Bağımsız Oyun Geliştirmek Hakkında Merak Edilenler

 

Bağımsız oyunların yükselişi, yaygınlaşması ve üstünlüğünün bir merak konusu olduğu aşikar, hatta bunu dudak uçuklatıcı olarak tanımlamak mümkün. Yapımcıların yaratıcı dışavurumları sağ olsun, bağımsız oyunlar sektörde bir boşluğu dolduruyor. Genellikle, AAA oyun bütçesiyle çalışan yapımcılar pek deneysel işler yapamazlar çünkü ortada milyon dolarlık bir yatırım ve risk vardır. Hal böyle olunca bağımsız oyunlar Call of Duty veya Dead Space gibi grafiğin gücünden faydalanamazken bu boşluğu harika oyun konseptleri ile dolduruyorlar, örneğin Braid, Limbo, Minecraft ve Bastion bunlardan bazıları. Yüksek bütçeli oyun geliştirme şirketleri belki  yeteneğe, gerekli programlara ve grafiğe sahip olabilir ancak bağımsız oyunlar bu açığı sınırlara bağlı kalmadan harikulade oyun konseptleri ve sıradışı deneyleri ile dolduruyorlar.

 

Ancak, bunca başarıya rağmen, çoğu bağımsız oyun yapımcısı bir sonraki projelesine başlarken zorluk çekiyor. Zamanında örneklerini fazlasıyla gördüğümüz, çoğu bağımsız yapımcı sadece büyük yapımcıların izinden gidiyor ve ortaya yenilik içermeyen oyunlar ortaya çıkartıyor. Eğer henüz taze bir geliştiriciyseniz ve herhangi bir planlama yapmadan işin içinden çıkacak kadar zeki olduğunuzu düşünüyorsanız, büyük hata yapıyorsunuz demektir.

Ne olursa olsun herhangi bağımsız oyun geliştiricisinin kaçınması gereken durumları izah etmemize izin verin.

 

 

  1. Net Olmayan İş Hedefleri ve Oyunun Ücretli veya Ücretsiz Olmasına Karar Vermek

 

Eğer elinizde bir oyun fikri varsa ve paranızla emeğinizi bu fikre yatıracaksanız, elinizde düzgün bir iş hedefi ve düzgün bir kazanç planı olmalı öyle değil mi? Açıkçası, oyunu geliştirmeye başlamadan önce, oyundan nasıl kazanç elde edeceğinizi netleştirmeniz lazım. Oyununuz herhangi bir boşluğu doldurup, oyuncu kitlesi tarafından kabul görebilir mi? Eğer öyleyse, oyununuzu ücretli yapabilirsiniz. Aksi takdirde, Free to Play oyunların engin denizi sizin için daha uygun olacaktır. Bir Free to Play oyun geliştirirken bu işten sağlam gelirler elde edeceğiniz bir planlama olmalı ki bunlar reklam, oyunu ileriye götürebilmek veya diğer uygulamalar ile ortak olmak, oyun içi ücretlendirme, güvenilir özellikler ve benzerleri gibi şeyler olmalı.

 

 

  1. Birinciliğe Oynamak

 

Her, boşluğu doldurmuş sağlam oyun milyonlarca indirmeyi ve doları kovalar. Durum böyleyken, oyun yapımcılarının sık yaptığı hatalardan birisi de bu başarılı olmuş oyunların bölümlerini veya grafiklerini birazcık değiştirerek az uğraşla başka bir başyapıt ortaya koyacakları yanılgısıdır. Bu son zamanlarda oyun yapımcıları arasında yapılan, yanlış bir düşünceden başka bir şey değildir.

 

Bu tipik algı, çaylak ve taze geliştiricilerin bir çok alanda ün sahibi olmuş ünlülere taparcasına hayranlık duymalarından başka bir şey değil. Ayrıca, başarılı oyunların ortaya çıkardığı büyük etkinin arkasında bir mantık yatıyor. Öncelikle, ortadaki oyun konsepti zaten ilgi çekmiş ve işe yarayacağını kanıtlamıştır. İkincisi, elinizdeki popüler oyunla vezir de olabilirsiniz rezil de.

 

Bir yandan, bir başyapıtı kopyalayarak elinizdeki eşsiz olma imkanını kaçırmış olursunuz. Öte yandan, büyük isimleri takip ederek elinize küçük veya orta ölçekte kazanç elde etme şansı geçer. Tabi ki bu aşamada karar tamamen size ait.  Ancak unutmayınız ki daha önceden yapılmış bir oyunu taklit etmek, size kesin olarak orta ölçekte bir kazanç sağlamayabilir, durum böyleyken neden eşsiz bir oyun yapmayasınız? Sonuçta, eşsiz bir oyun size sağlam bir başlangıç yaptırabilir, böylelikle kopya oyunlar denizinde kaybolmazsınız.

 

  1. Metni Oyunun Ana Dosyalarına Gömmek

Buraya kadar genel olarak bağımsız oyun geliştirme prensiplerindeki sorunlar hakkında konuştuk. Şimdi çoğu geliştiricinin yaptığı teknik bir hatadan bahsetmemize izin verin. Geliştiriciler tarafından yapılan en sık hatalardan biri, metni oyunun ana dosyalarına kodlamaktır. Çoğu geliştirici oyunun ismi, menü metni ve bazı oyun içi konuşmaları, oynanış adına, gömmeyi tercih ediyor.

 

Peki, bu bir oyun için neden kötü? Metni gerçekten oyunun kodlarına gömmek bir hata mı? Bunun arkasındaki temel neden, oyununuzu başka dillerde çıkarma imkanınızı kısıtlıyor oluşudur.

 

Oyununuzun evrensel olup, farklı kültürler ve coğrafyalar tarafından oynanmasını mı istiyorsunuz? Eğer öyleyse, oyun dilinizi tercümeye açık bir şekilde bırakmanız ve metni oyunun ana dosyalarına gömmekten kaçınmalısınız.

 

 

  1. Ücretsiz İnternet Tabanlı Çeviri Kullanmak

 

Çoğu AAA oyun gibi, oyun geliştiricileri de oyunun çevirisinin kolay olduğundan emin olmalıdır. Oyuncunun dilinden konuşmak, artık geniş kitlelere hitap etmek için bir şart oldu. İş çeviriye gelince, Google Translate gibi doğruluk payı düşük ücretsiz çeviri programlarına güvenemezsiniz. Hatta ve hatta, oyunlardaki ve uygulamalardaki online çeviriler, daha önce de defalarca gördüğümüz üzere güvenlik açıklarına sebebiyet verdiler.

 

 

  1. Büyük Düşünüp Farklı Kültürlere Önem Vermek

 

Bağımsız geliştiriciler; oyununuzu pazara sunarken belirli bir bölge, belirli bir kişi ve kültürü hedeflememelisiniz. Uluslararası arenada popüler olmuş çoğu bağımsız oyun gibi siz de büyük ve evrensel düşünmeli, farklı kültürlerin renklerini tek bir çatı altında toplayabilmelisiniz. Oyununuzun ismini, dünya çapında kültürden kültüre değişiklik gösterecek biçimde koymalısınız. Oyunun isminden ayrı olarak, aynı oyun karakterinin her ülke ve kültürde farklı isimde olması sizi bölgesel kültüre bir adım daha yaklaştıracaktır. Oyununuz yeni bir pazara girdiğinde, girdiği bölgeye özgü isim ve karakterleri içinde barındırmalıdır.

 

Toparlayacak Olursak

 

Bağımsız oyunların geleceğinin parlak olduğunu ve oyun endüstrisinin geleceği olduğunu düşünmek yanlış olmaz. Ancak, bağımsız oyunların büyük çoğunluğunun evrensel kitleye ulaşmak için halletmesi gereken sorunlar hala var.

 

Yazar Hakkında

Keval Padia, Nimblechapps isimli oyun geliştirme şirketinin kurucusudur. Alan hakkındaki şimdiki yenilikler ve güncellemeler hakkında kendi bakış açısı ve görüşlerini ifade etmek üzere yazılmıştır.

 

Aslından çeviren: Atilla Kabakcıoğlu

Yazının aslı: http://www.developer.com/mgmt/five-mistakes-indie-game-developers-should-avoid.html

Atilla Kabakcıoğlu Hakkında

22 yıldır Dünya serverında olup, 5 yaşından beri aktif olarak oyun oynayan biri.

Bir Cevap Yazın