DİĞER HABERLER, RÖPORTAJ

Altuğ Yılmaz Bizi Oyuna Getirdi!

Ercan Altuğ Yılmaz ile röportaj yaptık, bizi oyuna getirdi!

Ercan Altuğ Yılmaz, matematik mühendisi bir eğitimci. Fakat, eğitime olabilecek en eğlenceli haliyle yaklaşıyor; eğitimi oyunlaştırıyor. Kendisi Oyunlaştırma’nın kitabını yazdı ve Bahçeşehir Üniversitesi’nde bu konu üzerine dersler veriyor.

Ercan Altuğ Yılmaz Türkiye'de Oyunlaştırma denince akla gelen ilk isim

Ercan Altuğ Yılmaz Türkiye’de Oyunlaştırma denince akla gelen ilk isim

Merhaba Altuğ Bey, sizi kısaca tanıyabilir miyiz?

Merhabalar, Matematik Mühendisiyim ancak eğitimci bir aileden geldiğimden dolayı hep yazılımla da uğraşsam eğitim tarafında olmayı istedim. Üniversitede bile stajlarımı web tasarım dersleri vererek yaptım. SmartPRO-Netron-Bilgeadam eğitim kurumlarında yazılım ve tasarım dersleri verdikten sonra 2010’da Turkcell Akademi’ye geçtim. Orada 5 yıla yakın dijital eğitim platformları yönettim. Turkcell Akademi, Turkcell Şirketim, Turkcell İleri Görüş gibi dijital kanalların ürün yöneticiliğini yaptım.

2015 yılında Turkcell’den ayrılıp Turkcell’de de kullandığımız Oyunlaştırma altyapısındaki deneyimlerimi Türkçe bir kitapta toparladım. Dünyadan uzmanlarla çalıştım ve bu sayede Türkçe’mize ilk “gamification – oyunlaştırma” kitabını kazandırdım. Kitaptan sonra ise, etkinliklerde konuşmacı olarak oyunlaştırma anlatmaya başladım, devamında da birçok öncü firmaya oyunlaştırma projelerinde eğitim ve danışmanlık vererek destek oldum ve aynı keyifle yolculuğum hala devam ediyor.

Öncelikle, oyun mu oyunlaştırmadan çıkar, oyunlaştırma mı oyundan? Oyun ve oyunlaştırma kavramlarını nasıl tanımlıyorsunuz?

Bu sorunun ilk kez bu kadar eğlenceli sorulduğunu gördüm, gerçekten de öyle bir durum var. Aslında oyun, her şeyin başı. Huizinga insanoğlunun hayatında kültürlerden önce oyunlar vardı demiş, Plato okullar yokken oyunlar vardı demiş ve gerçekten oyunlar insanoğlu kadar eski.

Oyunlar eğlence amaçlı istediğimiz zaman oynadığımız çeşitli faaliyetler diyebiliriz, günün her anı fiziksel ya da dijital oyun oynanabilir. Oyunlaştırma ise gerçek hayattaki problemleri oyunmuş gibi yaparak çözmeye yarayan tekniğe deniliyor. Oyunlaştırmada eğlence amaçlı oyun oynamaktan çok, hedefe doğru davranışları hayata geçirmek vardır. Yani oyunlaştırma, gücünü ve motivasyonunu oyun oynama keyfinden alıp hayatımızdaki sorunları çözmeye talip! Pokemon yakalama amacıyla kilo verdiğinizi, iş yerinizdeki ekip arkadaşınızı liderlik tablosundan etmek için daha çok satış yaptığınızı, kardeşinize haftalık meydan okurken daha çok kitap okuduğunuzu, babanızla sözleşip yarışırken harcama yapmayıp para biriktirdiğinizi düşünün; işte oyunlaştırma bunu sağlayabilir. Oyunlar çok keyiflidir ama oynandığı oyunda kalır, oyunlaştırma ise tüm hayatımızı oyuna çevirebilir ve davranışlarımızla alışkanlıklarımızı değiştirebilir.

Oyun ciddileşmeye başladı. Oyunder üyesisiniz. Uluslararası Oyunlaştırma Federasyonu’nun (GamFed) Türkiye temsilcisi sizsiniz. GamFed’in Türkiye içerisindeki çalışmaları hakkında, Oyunder üyelerimize neler söylemek istersiniz?

Evet, özellikle dijital oyunlarla tanışma yaşlarının AppStore ve Google Play’de gördüğüm 3 yaşın altına da düştüğünü varsayarsak Jane McGonical’ın dediği gibi 20 yaşlarında bir genç 10.000 saat kuralına göre oyun konusunda uzmanlaşmış oluyor, ve ona oyunsu görevler verdiğinizde çok daha başarılı oluyor. Dünyada da verimlilikten sürdürülebilir enerjiye turizmden satış/pazarlamaya kadar birçok konuda çok başarılı oyunlaştırma uygulamaları görmekteyiz.

GamFed derneği bu dünyadaki oyunlaştırma uzmanlarının buluşmalarını ve deneyimlerini paylaşmalarını hedefleyen bir dernek. Ben de Türkiye temsilcisi olarak Türkiye’deki etkinlikleri, başarılı örnekleri ve uzmanları bu kitleyle buluşturmaya çalışıyorum. Geçtiğimiz günlerde Türkiye’nin en büyük internet firmalarından olan yemeksepeti.com oyunlaştırma özelliğini devreye aldı ve şuanda aktif 4 milyon kullanıcı mahallesinin ‘Lezzet Muhtarı’ olarak tavsiye vermek ya da rozet kazanarak indirim almak üzere siparişlerini oyun tadında vermekteler. Bunun gibi projeleri dünyayla da paylaşmak GamFed’in bir hedefi.

Herkes İçin Oyunlaştırma Türkiye'nin İlk Blippable Kitabı

Herkes İçin Oyunlaştırma Türkiye’nin İlk Blippable Kitabı

Oyunder’de de oyunlaştırma, gücünü oyun sektöründen alıyor diyebiliriz. Oyun sektörü gerçekten çok ilerledi, birçok oyun ister istemez playtest ve analizler sonrasında oyuncularda alışkanlık haline gelebilmekte. Birçok oyun tasarımcısı kadar, psikolog ve davranış bilimcisi de oyun şirketlerine danışmanlık veriyor. Bu tarafta oyun sektörü sadece eğlence ve gelir için bu konuda odaklanırken aynı Farmville oynar gibi online kitap okutabilecek uygulamaları da tasarlamak mümkün. Duolingo mesela yabancı dil eğitiminde bağımlılık yaparak size bir dili her gün oyunda ilerleme sağladığınızı düşündürüp rozet ve ödüllerle sağlayabiliyor. Oyun firmaları internet cafelerle anlaşıp avantajlar sağlıyor, mesela Riot Games firması onaylı internet kafelerde League of Legends oynandığında ekstra bazı kahramanlar vermiş ki bu bence sadakatin en anlamlısı. Bu tarz örnekleri daha yapıcı amaçlarla gerçek hayatımıza uygulamayı hedefliyoruz oyunlaştırmada.

20 Mayıs’ta, Habita’da, bizleri neler bekliyor?

GamFed olarak Türkiye’de oyunlaştırma projeleri hayata geçiren global danışmanlar ve firmalarını bir araya getirerek Türkiye’deki oyunlaştırma bilgi seviyesini yukarı çıkarmayı hedefliyoruz. Bunun için İngiltere, Almanya, Hollanda ve Yunanistan’dan sertifikalı oyunlaştırma uzmanları geliyor, 1 panel ve 2 workshop düzenleyeceğiz. Türkiye’de ne yazık ki her işte olduğu gibi oyunlaştırmada en çok bilinen ve kolay yöntemi olan ‘Puan, Rozet, Liderlik Tablosu’ seviyesinde oyunlaştırma projeleri çok fazla. Oysaki en iyi oyunlaştırma görülmeden deneyimlenen oyunlaştırmadır derler. Bunun örneklerini ve yöntemlerini paylaşarak seanslarında videolarını çekerek tüm Türkiye’ye aynı kitabımdaki gibi Türkçe global seviyede oyunlaştırma bilgisi sunmayı hedefliyoruz.

Yazdan sonra da GamFed 2.ci etkinliği için yine Oyunder desteğiyle bu sefer sağlık, finans, eğitim, satış ve pazarlama gibi alt başlıklarda örneklerin paylaşılacağı bir etkinlik daha düşünüyoruz; çünkü her konuda ayrı bir potansiyeli var oyunlaştırmanın.

Oyunlaştırmayı bir yaşam ve iş yapma biçimi haline getirmiş gibi görünüyorsunuz. Oyunu meslekleştirmiş biri olarak, oyunun hayattaki yerini nasıl görüyorsunuz?

Para yerine puan koyarsan ve hayattaki herşeyi aslında sadece para için değil sosyal puan, iyilik puanı, hedef puanı ve zaferler olarak görürsen bence hayat bir oyunlaştırma zaten. Askerlik düzeni, okullar, iş hayatı, trafik ve hatta tarihteki dinler aslında seviyelendirmeler ve ödüllendirmeler ile insan üstünde çalışan birer oyun tasarımları, sadece alıştığımız için “Yok oyunlaştırma değildir.” diyoruz. Bu sistemlerin daha iyisine, teknoloji destekli hayatımızda hiç olmadığımız kadar ihtiyacımız var. ‘Gamification’ kelimesini 2010’da ilk kullananlardan Gabe Zichermann, şu anda OnWard isimli oyunlaştırılmış StartUp girişiminde ‘teknolojik bağımlılığı’ azaltmayı oyunlaştırıyor. Televizyonlar, telefonlar, tabletler, ekranlar her yerdeler ya, bunların süresini oyunda bir hedef gibi azaltmak istersek? Oyunlaştırma düşünülenin aksine insanın iyiliğine gerektiğinde dijital bağımlılığı da azaltabilir.

TedX konuşmanızda oyunlaştırmanın geçmişi yer alıyor. Sizce, gelecekte bizi nasıl oyunlaştırmalar bekliyor?

 Oyunlar geçmişte de hep bizimleydi. Gelecekte de teknoloji ne olursa olsun bizimle olacak. İnsan olan her süreçte oyunlaştırmaya ihtiyaç var. Daha önemlisi yapmak istediğimiz şeyler için bize yardımcı olacaklar. Yakın diyebileceğimiz gelecekte otomasyonlar daha çok hayatımıza girecek; en hızlı mobil uygulamalar, bize özel bizle değişen ve gelişen tasarımlara sahip değiller. Oysa ki oyunlar öyle tasarlanıyor. Bize hedeflerimiz doğrultusunda “chatbot” gibi sistemlerle geri bildirim veren uygulamalar olacak, bunların sözlerini dinledikçe bize sürpriz geri bildirimler, kazançlar, ödüllendirmeler yapacaklar. En basit harcamalarımız, sağlığımız, uykumuz, yediklerimiz gibi konularda bize tavsiyede bulunacaklar ve seviye geçtikçe de bizi mutlu edecek şeyler yapacaklar.

Hayalime ilk gelen sanal anneler olup bizim akşam dışarı çıktığımızda eskisi gibi “Üzerine bunu da al hava şu derecede, şu taraflara gitme orada gösteri varmış, en iyisi şuraya git hem Ayşe Ablanın kızı da orada olacakmış Facebook’ta gördüm.” diyecek uygulamalar olacak. Uzak gelecekte de artırılmış gerçeklikle birlikte bu otomasyonları zenginleştirerek Pokemon GO’nun keşfettiği lokasyon bazlı sosyal oyunlar olacak ve bu oyunlarda insanlar yine puanlar, seviyeler, yarışmalar içerisinde yer alacaklar. Emin olun çok daha eğlenceli ve faydalı artırılmış gerçeklik oyunlarımız olacak, en son oynadığımız artırılmış gerçeklik oyunu Pokemon olmayacak.

Ercan Altuğ Yılmaz - Bahçeşehir Üniversitesi'nde Oyunlaştırma'yı Anlatırken

Ercan Altuğ Yılmaz – Bahçeşehir Üniversitesi’nde

Oyun veya oyunlaştırma alanında çalışmak isteyen Oyunder takipçilerimize hangi tavsiyelerde bulunmak istersiniz?

Coursera’daki Kevin Werbach hocamızın ücretsiz eğitimiyle başlayabilirler, kendisi çok saygın bir akademisyen ve çok önemli bir çatı model olan benim de kullandığım D6 oyunlaştırma modelinin sahibidir. Devamında türkçe kaynak kitabımı önerebilirim giriş seviyesinde iyi olacaktır. Uzmanlaşmak için tabiki dünyanın en iyi oyunlaştırmacısı kabul edilen Tayvanlı Yuka-i Chou’nun Octalysis modeli insanı en iyi tanıyan ve uygulanabilen modeldir. Oyun tasarımcılarının avantajı oyunlaştırmada büyük ancak insanı ve psikolojisini çok iyi tanımak lazım. Gabe Zichermann “Oyunlaştırmanın %75’inden fazlası psikoloji, geri kalan kısmı tasarım ve teknolojidir.” der.

Oyunder hakkındaki görüşlerinizi bizimle paylaşır mısınız?

Türkiye gibi dünyadaki oyun oynama süresi ilk 3’te olan ve internet cafelerden kıraathanelere tüm yaştan herkesin oyun sevdiği, tarihtede yıllarca aşık atmış olan bir ülkede ‘oyun’a kıymetini vermeye çalışan çok önemli bir dernek. Oyunlaştırma konusunda da büyük bir fırsatı Oyunder’le beraber tüm Türkiye’ye anlatmayı umuyorum.

Ayrıca, oyunlastirma.co üzerinden zengin içeriklere ulaşabilir, belki de hayatınızı çok daha eğlenceli bir hale getirecek teknikler öğrenebilirsiniz. Habita’daki GamFed Uluslararası Oyunlaştırma Federasyonu 1. Türkiye Konferansı için detaylar linkte!

https://www.eventbrite.com/e/gamfed-uluslararas-oyunlastrma-federasyonu-1-turkiye-konferans-tickets-33348770069

Gamfed Dünya Oyunlaştırma Federasyonu Habitada!

Gamfed 1.Türkiye Konferansı Habitada!

Bir Cevap Yazın